Coaching er en af tidens store tendenser, men kritiske røster har i lang tid sat spørgsmålstegn ved metodens effekt.
Nu kan der måske lægges låg på kritikken, for et nyt forskningsprojekt fra Institut for Idræt dokumenterer for første gang effekten af coaching i en videnskabelig undersøgelse.
I forsøget, der blandt andet testede for tegn på stress og social tilfredshed, deltog 77 idrætstalenter fra Falkonergårdens Gymnasiums Team Danmark linje.
Deltagerne blev delt i to grupper, hvor den ene gruppe på 32 gennemgik coaching. Undervejs og efter forsøget rapporterede de 32 en signifikant stigning i deres oplevelse af generelt velbefindende og social tilfredshed.
»Et øget generelt velbefindende og social tilfredshed giver de unge talenter mulighed for at skabe bedre sammenhæng mellem deres privatliv, uddannelse og karriere som sportsfolk, og dermed frigøre energi til at fokusere på præstationer indenfor deres sport,« forklarer leder af forskningsprojektet, coachingpsykolog og professor Reinhard Stelter fra Institut for Idræt ved Københavns Universitet.
Gavnligt for alle, der oplever udfordringer
Reinhard Stelter mener, at også andre kan få glæde af den effekt af coaching, der har vist sig i undersøgelsen.
Han er klar over, at man kan sætte spørgsmålstegn ved, om undersøgelsens resultater kan overføres til almindelige mennesker, da forsøgspersonerne er eliteidrætsudøvere.
Alligevel mener Reinhard Stelter godt, at resultaterne af coaching-undersøgelsen kan overføres til at gælde for andre.
\ Fakta
VIDSTE DU
- 77 idrætstalenter blev delt i to grupper, en interventionsgruppe og en kontrolgruppe.
- Interventionsgruppen med 32 deltagere gennemgik otte coaching-sessioner i grupper af fire til seks deltagere plus en coach.
- Inden, midtvejs og efter det 12 uger lange forløb udfyldte deltagerne spørgeskemaer med standardiserede spørgsmål til måling af blandt andet social tilfredshed, stress og handlingsevner. Det samme gjorde de 45 i kontrolgruppen.
»Alle mennesker har nogle udfordringer i deres liv, som coaching kan hjælpe dem med at lære at håndtere,« fortæller han.
»I forskellige undersøgelser har man brugt coaching mod stress og til at hjælpe folk med at forandre livsstil. Her på instituttet bruger vi det til vores kandidatstuderende for at hjælpe dem med at blive klar over, hvad de vil med deres uddannelse. Coaching kan bruges til alle mulige menneskelige og sociale udfordringer,« konkluderer Reinhard Stelter.
Coaching kan hindre frafald
Debatten om, at unge falder fra deres uddannelse er en næsten eviggyldig debat herhjemme, hvor det giver problemer med at få tilstrækkeligt med uddannet arbejdskraft på længere sigt.
Reinhard Stelter påpeger, at coaching måske kan være med til at hjælpe de unge, der er ved at droppe ud.
»Jeg mener, at coaching vil være rigtig givtig for de mange unge, der dropper ud af blandt andet erhvervsskolerne. Coaching kan gøre dem mere klar over deres drømme og give dem mere ‘rettet-hed’, og på den baggrund åbne for at tale om betingelserne for at nå de mål,« forklarer han.
Talentudvikling i sport – og samfund
Undersøgelsen konkluderer, at coaching kan være et middel til at skabe bedre sportspræstationer og fremme talentudviklingen. Men ikke kun i sport.
Også skoler, arbejdspladser og samfund kan altså have glæde af coaching.
»I et ikke-autoritært samfund som vores har man brug for en god social grobund for at udvikle sit talent. I modsætning til for eksempel i Kina, hvor ordrer fra autoriteter er drivkraften, ligger drivkraften for den enkelte herhjemme i, at vi oplever en situation som meningsfuld for os selv. Og det kan coaching medvirke til,« slutter Reinhard Stelter.