Analytikerne
Daniel Ebert Pedersen fra analysefirmaet Wilke præsenterer en spritny analyse af tv- og streaming forbrugernes adfærd og samspillet mellem tv- film, streaming og alle de andre medier. Hvilke ændringer ser vi i kundernes adfærd? Dem, der jo i sidste ende betaler det hele.
Vi ser på forandringer i medieøkonomien i de danske husstande, især i lyset af, at prisen for streamingtjenesterne er steget 20-30 procent samtidig med, at prisbillige reklamefinansierede versioner er hastigt på vej.
Vi får også besøg af Maria Rua Aguete fra det internationale analysefirma OMDIA med en frisk analyse med fokus på om de reklamefinansierede og gratis streaming tjenester er den næste store evolution på tv- og streaming markedet, i kombination med stor vækst i salget af fladskærme med indbyggede reklamer.
Pengene
Hvad sker der på det danske tv-marked, når streaming med reklamer bliver standard, og de store amerikanske streamingtjenester viser danske reklamer?
Vi får en analyse fra Peter Loell og Claes Braagaard fra OMD, der optrådte på FutureTV 2016 med et dengang profetisk indlæg, hvor vi spurgte:
“Og hvad hvis de abonnementsbaserede streamingtjenester som f.eks. Netflix på et tidspunkt indfører reklamer, hvad vil det så være værd for annoncører – og hvad vil det kunne betyde for de kommercielle tv-stationer?”
Her, otte år senere, får vi et opdateret FutureTV 2024 svar.
Den danske produktionsbranche har meget hårde tider, med konkurser og manglende projekter – hvordan kan der komme nye projekter og penge til branchen? Vi ser på en analyse af, hvad effekten af kulturbidraget forventes at blive, dels en analyse af de såkaldte produktionsrabatter.
Hvad kan det kan betyde for dansk tv- og filmproduktion, hvis Danmark, som det sidste land i Europa, får indført disse produktionsrabatter?
I indlægget hører vi også et panel af danske brancheaktørers syn på udsigten til produktionsrabatter i Danmark – en mangel, der har givet Danmark unødvendig hård konkurrence fra produktionsbranchen i andre EU lande.
Den kunstige intelligens
Alle taler om AI, men hvad er det mest konkrete, der først rammer tv- og filmbranchen?
Bliv provokeret af det, du ikke kan og vil tro på – men på FutureTV 2024 vil kunne se med dine egne øjne! De seneste landvindinger præsenteres af Lars Bastholm, ekspert i creative generative AI, og min partner på den nyligt afholdte Scandinavian Creative AI Summit 2024, som i øvrigt vender tilbage den 12. september.
Indlægget vil rumme eksempler på den nyeste opsigtsvækkende brug af AI inden for film og tv, og se ind i fremtiden for den næste teknologiske revolution, som vi efterhånden får på ugebasis.
Maria Fredenslund, direktør for Rettighedsalliancen vil i sit indlæg gennemgå hvordan ulovlig adfærd med streaming, tv og AI er et voksende problem – vi får en foruroligende status om hvordan piratkopieret indhold bliver brugt til at træne generative AI-modeller, og hvordan dette kan påvirke tv- og filmindustrien. Vi får også en status på det stadigt skiftende landskab af ulovligt indholds forbrug.
Vi får besøg fra Parrot Analytics, et førende adfærdsanalyse firma, der har specialiseret sig i at bruge kunstig intelligens til brugeranalyser i medieverdenen. Parrot Analytics kortlægger løbende en lang række adfærdsparametre på et globalt publikums efterspørgslen efter titler og genrer, og har udviklet algoritmer til at estimere den kommercielle værdi af både specifikke tv-serier, film og kunstnere.
Det åbner en mulighed for at dyre og komplicerede forhandlinger om rettigheder måske kan undgås i fremtiden, hvis man med disse nye typer AI data bedre og hurtigere kan nå til enighed om økonomiske aftalebetingelser. Dermed vil man kunne minimere risikoen for uhørt kostbare branchekriser og strejker. Måske.
De store aktører
Internationalt
21. maj kommer en ny stor streamingtjeneste til Danmark, når HBO Max og Discovery+ lægges sammen til Max.
Executive Vice President & Managing Director for Warner Bros. Nordics, Christina Sulebakk besøger FutureTV konferencen og præsenterer den kommende tjeneste og giver et indblik i, hvad danske streamingforbrugere kan forvente af Max.
Danmark
Når vi taler fremtiden for tv og streaming i Danmark, kommer vi ikke uden om DR, som er en betydelig del både af danskernes tv-fortid og tv-nutid – i dag også med en veludviklet streamingtjeneste.
Hvordan ser DR’s strategi ud for at fastholde interessen for streamingtjenesten, som alle danskere frit kan se, og som er finansieret af os allesammen?
Vi runder FutureTV 2024 af med et indlæg ved DR’s generaldirektør Maria Rørby Rønn, der også vil tage imod spørgsmål fra salen via Slido.