Debatten
Har du et emne du gerne vil diskutere med andre læsere? Opret din egen debattråd.
Påstand 1 fra din artikel: Vi kan ikke nå vores klimamål, fordi vi har for få ladestandere.
Det er fordi du skal fokusere på Påstand 1. Påstand 2 er blot en medvirkende årsag til at brugerne af el-biler bliver utilfredse med deres valg af el-bil. Og der er lange udsigter til at antallet af ladestandere når op på et tilfredsstillende antal. Generelt er tidsfristerne for den grønne omstilling alt for korte. Det er politikernes skyld. De er utålmodige som små børn, men savner fuldstændig indsigt i de mange processer som burde forløbe parallelt. Dette kræver meget længere tid og det kræver også betydelige økonomiske ressourcer, som reelt ikke er til stede, især med de meget forcerede og urealistiske tidsplaner. Minder noget om Supersygehusene. Markante overskridelser af tidsfrister - dårlig planlægning - vilde overskridelser af budgetter - dårlig kvalitet, som kræver lappeløsninger. Endnu en fiasko som er orkestreret af vores politikere.
De nye af Tesla's taber ca. 2% per år af deres energi.
Rettelse: Det var ikke per år, men per 10 år. Til sammenligning taber almn. LiOn batterier ca. 20% af deres kapacitet over 10 år. Tesla's først producerede LFP batterier havde dog et lidt større tab, men stadigt langt under deres LiOn batterier.
ikke mil grej
CO2 besparelsen afhænger utroligt meget af CO2 udledningen fra den elproduktion møllen erstatter, så det er som at sælge elastik i metermål, og kan vise hvad som helst.
Normalt regner man i stedet på hvor lang tid det tager møllen at producere den mængde energi, det har kostet at fremstille den. Og her husker jeg at have set tal på ganske få måneder.
Nok fordi prisen på atomenergi stiger mens vedvarende energi falder lykkedes det ikke for englænderne at drive dem videre på markedsvilkår. Da UK begyndte privatisering deres atomreaktorer "were so unprofitable they could not be sold." Til sidst i 1996 blev de givet væk til "British Energy" men deres underskud i 2004 på 3,4Milliarder pund måtte dækkes af det offentlige.
Kilde: Wikipedia, "Economics of nuclear power plants"
Det er da sandt at Lindø lukkede i 2012 - det er faktum, der ikke kan rokkes ved.
At nogle af Lindøs ingeniører i dag er ansat hos OMT kan jo ikke tolkes derhen, at værftet stadig eksisterer. Produktions faciliteterne på Lindø er der hellere ikke længere. I øvrigt blev skrogene til fregatterne slet ikke bygget på Lindø, men blev konstrueret i Klaipeda, hvorefter stålsektionerne blev sejlet til Lindø, hvor de blev samlet.
Det er heller ikke sandt at en god del af folkene, der konstruerede fregatterne på Lindø sidder hos OMT. Nogle er ansat hos OMT, men i er altså mange andre, der i dag arbejder enten selvstændigt som mig selv eller som har fundet job i et par af de andre konsulenthuse, der faktisk kan konstruere krigsskibe på grund af den store skibsingeniørviden, som disse ingeniører tog med sig til de andre konsulenthuse end OMT. Jeg var med til at udvikle fregatterne og havde hele ansvaret for skibenes sødygtighed, fremdrivningsegenskaber samt manøvreevne.
Hans Otto Kristensen, Ejer af HOK Marineconsult ApS
Jeg har fravalgt rejsekortet, jeg køber zone-billetter ;-)
Alene formuleringen i Rejseplanen App; "Få vis din personlige rejsekort pris" får mig til at stige af.
Jeg indrømmer, at have udtalt mig uden detailkendskab til rejsekortet, men undskylder mig med, at designkravet var, at alle billettyper for alle trafikselskaber skulle fortsætte med rejsekortet, og det skal altid være billigere end enkelt-billetter.
Jeg kunne ikke vide, at man åbenbart har implementeret noget andet i rejsekortet.
Når man køber en zone billet til turen via København H så kommer man igennem zone 1, 5 zoner fra holte 44 kr.
Skifte i Hellerup til linje F koster 4 zoner, 40 kr.
Det virklig skræmmende ved det her er at det næsten er nødt til at komme fra miljøet/drikkevandet/luften og ikke fra enkelte produkter, hvis det påvirker både hunde og menesker
Johh, bestemt. Frygten er bare lidt at CCS pludselig bliver universalundskyldningen for blå brint, fortsat salg af ICE, flere huller i Nordsøen, stop for flere vindmøller osv osv.
Der er intet i vejen med blå brint.
Med mindre man håbede på at sælge en konkurrerende løsning, som har en marginalt lavere CO2 emission og er mange gange dyrere.
, går jeg ud fra der er tale om et citat. Hvem citerer du?
Mig!
Backup er noget man bruger når en uventet fejl opstår. Hvis en enkelt mølle bryder ned producerer de andre lystigt videre. Der er en enorm redundans i systemet af møller og der er ikke brug for backup. Anderledes er det hvis du har et single point of failure - f.eks. et stort kraftværk.
Naturligvis er der i microbølgeovnen en opvarmning af beholderen, selv om den ikke er metal.
Det antages at glasset altid opvarmes når der hældes vand i. Der skal ikke opvarmes en ekstra beholder.
Hvis det er et kommunalt lyssignalanlæg som er årsagen til fejlkommunikationen, skulle det vel mere passende være en færdelsbetjent der skal til her? De er også nemmere at finde.
Der står "Minister: Google skal standse falsk porno med kendte personer".
Det handler måske om, hvor man lægger trykket, så at sige, men betyder dette at Google vil substituere den falske porno med ægte porno, af de forfalskede personer? Noget af en pivot, må man synes, men Google har vel penge nok til at overtale de fleste.
;)
Der anvendes faktisk kabler på master nogle steder i verden, men jeg mener ikke at vi har nogen i Danmark.
Der er mange hængekabler i de store skove i Tyskland. Det er typisk mellemspændingskabler og lavspændingskabler...
Brug en distribueret hovedbog AKA blockchain
Det største problem for Rusland er at, oliesalget til Indien kun kan afregnes i Rupees. Og det kan Rusland så stort set kun købe varer for i Indien. 85%+ af alle internationale transaktioner sker i USD, Euro eller GBP. Under 0,2 % sker i Rupees
Så Rusland kan ikke bruge de mange milliarder, de får ind fra oliesalget til Indien, end til at geninvestere i Indien igen(Indiske aktier/virksomheder).
Russia Fails To Collect Billions in Oil Profits from Asian Ally (newsweek.com)
har journalisten tænkt over overskriften? Tommel-op.
Jeg har selv vænnet mig til altid at have selen på når jeg sidder i sædet, uanset om det vises ikke at være nødvendigt
efter sigende ændrede flyet kort før hændelsen flere gange højde (i opadgående retning) for at 'overflyve vildsomt vejr' (= cumulonimbus skyer), så man må umiddelbart antage, at 'fasten seat belts'- skiltet har været tændt, da hændelsen indtraf!(?).
For nogle år siden undersøgte man elefantgræs til biomasse på forsøgsmarker ved Foulum og Jyndevad: https://pure.au.dk/portal/en/publications/long-term-miscanthus-yields-influenced-by-location-genotype-row-d
Man fandt gennemsnitlige udbytter over 15 år på 12-15 tons TS/ha/p.a., og for den ene sorts vedkommende endda uden kvælstofgødning (man ved i dag, at denne sort kan samarbejde med kvælstoffikserende bakterier i jorden). Men det fordrer efterårshøst, hvor biomassen er mere våd, at få så høje udbytter.
De gamle forsøg skulle man måske hive ud af mølposen igen? Især fordi der er udviklet metoder til bruge våd biomasse til at producere methanol, hvor biomassen står for kulstoffet og el for brinten. For at det ikke skal være løgn, kan man også bruge elefantgræs til tekstil, som jo også er en voldsom årsag til klimabelastning i dag.
Og nå ja, elefantgræs kan levere de enorme udbytter på nogle af marginaljordene, nemlig grovsandet jord (JB1)....
Man skal huske, at det ikke er umuligt at omstille landbruget. Faktisk er det nødvendigt at omstille landbruget. Og ikke kun for, at få et landbrug, som leverer mere biomasse end i dag, men med lavere belastning af jorden.
Var det ikke noget med, at vores regering har sagt noget om, at vi i Danmark har et princip om, at forureneren betaler?
- Forrige side
- Nuværende side
- Page
- Page
- Page
- …
- 9
- Næste side