Forsiden
      

DLG har fået den første af fireogtyve

Torsdag 15. marts 2012 kl: 09:05
Af: Redaktionen

DLG har fået den første af fireogtyve

HMK Bilcon og Nordjysk Blæser-Service har netop leveret årets første fodertank-opbygning til DLG. Fodertanken er opbygget på et Scania R500 chassis og har en samlet egenvægt på 11.640 kg. Tanken produceres, og lakeres af HMK Bilcon, og montering, rørføring og blæseanlæg opbygges og monteres af Nordjysk Blæser-Service

Tanken er inddelt i fire rum og har et indhold på 26 kubikmeter. Tanken er valset i et stykke plade uden samlinger hvilket gør rengøring væsentlig nemmere. Der er monteret en nyudviklet type topdæksler, der valgfrit kan vælges med enten skub eller træk når de åbnes.

Topdækslerne er konstrueret uden indvendige kanter for at lette rengøring af tanken. Der er under konstruktion og opbygning af bilen taget størst muligt hensyn til chaufføren for at lette arbejdet med af og pålæsning af foder. Gelænderet er eksempelvis luftbetjent, og stigen er udført i et stykke helt ned til nederste trin. Studse til skift mellem tryk og sug er monteret indvendig i det lyddæmpede kabinet omkring blæseren, så de holdes fri for skidt og snavs.

Blæseren er en Kaeser Omega 53P der har højere ydelse end tidligere anvendte typer, samtidig med at den er mere støjsvag. Det lyddæmpede kabinet er udført i aluminium ligesom de fleste andre dele på opbygningen. Ved at indkapsle blæseren er støjen ved aflæsning reduceret til et minimum.

Ved opbygning af rørsystemet er der lagt vægt på at optimere aflæsningstiderne. Der er således ingen skarpe bøjninger på aflæsserørene. Der kan aflæsses forud og bagud.

Er bygget til mange års brug
Montering af tanken på chassiset er konstrueret med henblik på at undgå revner ved mange års anvendelse og kørsel på ujævnt underlag. Der er derfor monteret en 50 mm styretap i alle sadler, der optager de langs og tværgående kræfter ved acceleration og nedbremsning. Tanken holdes på plads af kraftige fjederbelastede bolte, der tillader den at arbejde uden at revne. Denne konstruktion har med succes været anvendt i mere end 10 år uden problemer. Understøtninger og alle ståldele på opbygningen er varmgalvaniserede for at forhindre korrosion. Ved valg af komponenter til opbygningen er der lagt vægt på lang holdbarhed og solid konstruktion.

Hele bagenden med anhængertræk, lygtebjælke og gavlsæt er leveret af VBG. Lygter, der alle er med dioder, er fra Ermax, og alle andre komponenter er valgt med henblik på lang levetid.

Opbygningerne er solgt af Peter Andersen fra HMK Bilcon og Carsten Petersen fra Nordjysk Blæser-Service.






© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand har skiftet fra V-motorer til rækkemotorer - med bedre brændstoføkonomi i opgaverne
- Tip-trailer har automatisk rullepressenning
- Vognmand i Herlufmagle har fået ny fire-akslet trækker med kraftig kran
- Nummer 17 er nummet et ud af tre
- Fragtfirma i Ringsted har fået ny fragtbil
- Antallet er gået frem fra 69 til 81
- Udlejningsfirma har fået de første tre ud af ti
- Entreprenørvirksomhed overførte tre-akslet kærre til Østhimmerland
- Knap 68 procent var fra Sverige - flest fra det østlige
- Fragtmandsfirma fragter fragten i ny FM'er
- Transportvirksomhed i Nordsjælland fik to franske på fjorten dage
- Tip-kasse på ny fire-akslet trailer er opbygget med forstærkede alu-planker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst