Asbest kan gøre ny motorvej over Limfjorden »voldsomt« meget dyrere
Hvid brint strømmer op fra undergrunden: Her er fem skabelsesteorier
Tilmeld dig det nye nyhedsbrev her.
Fra to uger til få sekunder: slut med bøvlede beregninger af krumme sporskifter
"Det kræver blandt andet, at rummet pakkes ind i lufttætte telte, at medarbejdere trækker i dragter, masker og handsker, og at affaldet opbevares i lukkede beholdere.
Hvis man overfører estimatet fra byggebranchen, kan en ekstraregning løbe op i over 2 milliarder skattekroner"
Ja, hvis hele forbindelsen skal pakkes ind i plastik under byggeriet bliver det jo nok dyrt, men mon ikke sagkundskaben har styr på det når de fortæller at det er problemfrit at køre vådt eternitaffald 10 kilometer væk til depot, HVIS der skulle dukke noget op?
Hvad med at Ingeniørens journalister brugte lidt mental energi på at beskrive mulighederne ved den netop offentliggjorte plan for skibsbyggeri til flåden, som netop havde Nordjylland som et af epicentrene når det kommer til udvikling af arbejdspladser og uddannelse? Den her fortsatte jagt på hår i suppen på projekt Egholm forbindelsen virker efterhånden både plat og pinlig, og det burde måske sige noget om lødigheden af argumentationen når et folketingsmedlem fra Alternativet i våddragt er et omdrejningspunkterne.
Naturligvis er der i microbølgeovnen en opvarmning af beholderen, selv om den ikke er metal.
Oprindeligt handlede spørgsmålet om induktionsplader, hvor jerngryde anvendes.
Måske jeg har overset det, men hvad sker der med den hvide brint, som bare siver ud
Hvis den ikke reagerer med noget, så taber vi den vel til universet, lidt ligesom He der er for let til at blive holdt i jordens gravitationsfelt.
18, mente jeg naturligvis ... med 19 inddelinger :-)
Jeg troede, at power-to-xc-anlæg havde brug for kul-brinte forbindelserne, der kan omdannes til brændstoffer, som ved forbrænding bliver til CO2 og H2O. Jeg forstår ikke, hvad anlæggene skal bruge CO2 til, og derfor ikke hvorfor de skriger på dette.
De skal bruge C + H til at lave kulbrinte forbindelser i brændstof kvalitet til f.eks fly og skibe.
De kulbrinte forbindelser der er bundet i biomassen er ikke direkte anvendelige til meget andet end kraftvarme.
Årsagen til de vil have C fra biomasse er at de så kan kalde det grønt brændstof.
Men det er åbenbart ikke så vigtigt at de som vil producerer og bruge disse brændstoffer selv vil betale det, det nu koster.
Fri adgang til massivt brug af andre folks penge og gratis arbejdskraft, er vist det eneste der skriges efter.
IMHO:
Hvis folk virkeligt vil flyve?
Så skulle de selv samle den nødvendige mængde biomasse sammen og levere den til PtX fabrikken. Samt betale for at fabrikken konverterer biomassen til N liter fly brændstof.
Jeg tænker de fleste vil blive ret overrasket over hvor meget græs, blade og hæk afklip der skal skaffes for at flyve familien til Mallorca.
LFP batterier er almindelige på elcykler da de er billige og ikke kræver sjældne metaller. Men de er også tungere og fylder mere. Derfor finder du ikke LFP batterier i forbrugerelektronik som telefoner, tablets og laptops. LFP i elbiler også blevet almindeligt men primært i biler med mindre batterier. Tesla bruger eksempelvis LFP i "standard range" versionen men NCA i "long range".
Selvom LFP har bedre brandegenskaber, så er det dog ikke sådan at de er immune overfor thermal runaway. Hvorvidt man kalder det en brand er nok ordkløveri. Det bliver det dog helt sikkert alligevel hvis du forsøger at indkapsle et batteri under thermal runaway i en metalkasse. Der udvikles stærk varme sammen med brandbare gasser. Der kræves ikke ilt i denne process. Trykket i kassen vil stige indtil at den sprænger, og herfra har du så brandbar gas blandet med ilt fra atmosfæren og varme fra batteriet = ildkugle.