tirsdag den 26. februar 2013

Nyt blog indlæg - 5 trin til sociale medier

Skal du med på de sociale medier, med på social marketing, så er det nu du skal hoppe på bussen.

I en mini-serie på sociale medier, behandler jeg de indledende 5 trin. Se mere her.

Bedste hilsener
Ervin Hansen
- Plusskribenten
Sales Plus
Salesplus.dk

onsdag den 22. august 2012

Bloggen flytter....

Kære modtagere og læsere af denne blog.

Fremover vil du kunne finde mine blogindlæg på denne side - en underside under Sales Plus - www.salesplus.dk.

Jeg håber du loyalt vil følge mig der også, og glæder mig til at få response fra dig på de indlæg, der måtte komme.

Årsagen til at jeg flytter bloggen, er et ønske om forandring, og at samle mine kompetencer ét sted.

På Gensyn - og tak.

Mange gode hilsener fra Plus-skribenten
Ervin Hansen

Sales Plus - din partner i salgs- og medierådgivning.

tirsdag den 14. august 2012

Smartphone annoncer er ikke lige så effektfuld...

....  som en annonce set på en tablet - endnu, men næsten. Det viser en ny undersøgelse fra Nielsen.

Det bemærkelsesværdige er, at nok finder brugerne deres mobile devices frem, for at undersøge det, der ligger bag annoncen, men de foretager oftere køb på en PC efterfølgende. En smartphone er et "direct response to action" værktøj, men der er altså en tendens til det oftere er stadiet før køb, deres smartphone eller tablet anvendes til.


Nielsen undersøgelsen viste at 22 % af smartphone brugerne havde foretaget et køb på deres pc, efter at have set en mobil annonce, hvilket var mere end 4 gange så mange, som havde købt via telefonen. Og så er tallet for tablet brugerne endda højere endnu. Teorien er, at skærmen er det større, og produktet fremstår mere attraktivt, end ditto på en smartphone, hvilket jo ikke er så overraskende endda. Det svarer lidt til at se en Champions League kamp på en 19 tommers vs en 42 tommers skærm!

Det tyder på, at brugerne ikke føler sig helt trygge ved køb på mobilen endnu, også selvom man ikke er "on the run", men sidder stille og roligt derhjemme med enheden. Derfor smutter man stille og roligt, måske i smug, over for at tænde det "alternative husalter", for at gøre sine køb. Det hænder også at sitet simpelthen ikke er optimeret til "tablet viewing", som det anføres i undersøgelsen fra Nielsen.

eMarketer - smartphone vs tablets
Tablet brugerne viste større sandsynlighed for at interagere med annoncen end tilsvarende for smartphone brugerne.

Helt i tidens- og mediets ånd, så viste det sig, at specielt de unge fandt de lokalt baserede annoncer mere brugbare end traditionelle annoncer. Derimod viste det sig, at det havde knapt så stor appeal hos dem over 45 år. 45 % af de 13-17 årige fandt "location" baserede annoncer attraktive og mere brugbare. Der er ingen tvivl om, at dette i takt med udviklingen vil vise sig endnu mere klart i fremtiden. Hvorfor spilde annoncekronerne...! Ahhhr - jeg glemte.... Der er stadig firmaer med for store budgetter..., åbenbart...! Som Plus-skribenten tidligere har skrevet, så er der grund til at måle sine resultater, løbende... 50 % af din markedsføring kan være spildt - hvilken del er det?


Der synes at være en meget kraftig tendens til at salget dog mere og mere går over på tablets og smartphones, i takt med erfaring hos markedsføringsfolkene, og teknikken bliver hele tiden bedre. eMarketer forventer at tallet for ad spending i USA i år vil løbe op på 2,6 mia dollars, og hele 11 mia dollars i 2016. Tal lige om at det gælder om at hoppe på bussen mens den ikke, endnu, kører så skrækkeligt stærkt. Tager du også bussen, eller kører du på Pedersen cyklen endnu?!
Pedersen cyklen

tirsdag den 17. juli 2012

Hvorfor falder også DU for det korte liv på Facebook hylden?

Marketing indholds annoncer på Facebook - er det holdbart i længden?Marketing har et kort liv på ”hylden” hos Facebook!! En påstand der slår dig?

Fornylig kom OMD med en rapport der viste, at ”hyldelivet” for en gennemsnits annonce-posting på Facebook, har et forbavsende lavt ”hyldeliv”… helt nøjagtigt 18 timer. Hyldeliv er defineret som den længde tid, som brugerne giver feedback på, efter postingen er kommet på facebook.

Så er det store spørgsmål – hvorfor er det lige, at du, som alle andre, falder for Facebooks tilbud om annoncering – ”du rammer lige i målgruppen”? Hmmm, som alt andet er det ikke bare sort og hvidt, og en rapport som denne giver ikke svaret på alt. Bottom line – tænk dig om, når du skal annoncere. Lad mig vende tilbage til en gammel traver – de 5 rigtige. Gør det rigtigt, det rigtige budskab, det rigtige medie, den rigtige tid, osv. Det kan meget vel tænkes, at de 18 timer rapporten viser, er de mest givtige! Og så gør det måske mindre, at eksempelvis en video på youtube, i modsætning til Facebook, varer i måneder, og potentielt spredes som ringe i vandet.

En ny annonceposting om dagen, viste rapporten, var optimal, for at opretholde brand awareness og engagement hos facebook brugerne. De annoncører der ikke finder tid eller lyst til at annoncere nyt indhold hver dag, fandt i undersøgelsen, at torsdage og fredage var de bedste dage til at engagere forbrugerne, mens søndage og tirsdage var de værste. Det kan jo variere, så rådet er at lave en minitest, før man ruller hele maskineriet ud. Netop dit produkt eller serviceydelse kan jo meget vel vise sig, at have et helt andet mønster. Det skal så også angives, at andre undersøgelser netop har vist, at eksempelvis weekender, hvor forbrugerne reelt har masser af tid, måske netop er stærke på visse områder. Min erfaring er, at eksempelvis produkter og serviceydelser, hvor mand og kone begge er involveret i købs- og beslutningsprocessen, der er netop weekend og helligdage optimale for annoncørerne.

Der er jo slet ingen grund til at sige, at du skal vurdere i hvert enkelt tilfælde, hvad der passer bedst til dit budskab, så det vil jeg undlade! Men, som skrevet ovenfor - se De 5 rigtige indlægget - eller måske rettere - De 6 rigtige. Se mere i blogindlægget.

Salesplus skribenten har holdt en mindre pause, og er tilbage igen snarest, med endnu en lille sommerhilsen. Imens, så har du måske lyst til at se et par af de tidligere års guldkorn, fx den med, hvad kvinder tænder på om sommeren.

Husk – din objektive salgs- og medierådgiver er aldrig længere væk, end et enkelt opkald eller en mail.

Og HUSK - Salesplus skribenten elsker gode kommentarer, og hører også gerne fra dig på telefonen - 3134 3660.

fredag den 16. marts 2012

Mål din annoncering... Neeej, veeeel?

Klicheerne er mange... En af de mere velkendte er, at 50 % af markedsføringen er spildt.... Man ved blot ikke hvilken del!  De færreste af os kunne drømme om at betale for en rødvin i supermarkedet, og så bagefter stille den tilbage, hvor vi tog den fra. Hvorfor er det så lige at du, undskyld - din konkurrent, ikke lige ved, hvordan din markedsføring virker? Det er jo "Hat og briller!"

Første skridt er at tænke ud af boksen, være grundig i forberedelsen; hvem er målgruppen, hvor finder jeg den, søge de medier, som kan tilfredsstille dig - stille med målgruppen. Se min blog om de 5 rigtige (publ. 9. april 2010) og udvidelsen her - mine 6 rigtige. Undladelse heraf medfører dræn i din pengekassen, ikke guld-i-mund! (De 5 rigtige publicerede jeg allerførst i august 2002 - ikke alle er blevet klogere, men det bliver du nu!).

En rapport udsendt for nylig af comScore, kigger på hvordan du måler dine kampagner. Den er absolut et studie værd. Jeg henviste kort til den i seneste blogindlæg. Skal du overbevise dig selv, chefen eller en kollega, om effekten for onlinekampagnerne, så er det nu og her...

Rækkevidde - når du dine brugere, og hvor mange når du? Hov - det skal være de relevante brugere. Skud med spredehagl på et bredt site, til en billig penge, kan f.eks. være den totalt dyreste løsning. Må jeg her vende tilbage til en gammel traver - søg den objektive ekspert! Mange sites, og deres totalt uvidende "printsælgere" sælger stadig via begrebet unikke brugere. Intet kan være mere tåbeligt. Brugertallet, som "FDIM" medierne anvender via Gemius, synes at være en kende mere rigtig. 50 % af de unikke brugere kan skæres fra, mindst, før du får de reelle brugere.

Engagement - hvor engageret er dine brugere? Et højt engagement giver på den lange bane det bedste resultat i visninger på din hjemmeside - og ikke mindst for slutsalget. Samtidig, så viser det også, at jo mere du kan gøre dig synlig med relevant reklame på rette sted, jo mere sandsynligt er det, at man vælger netop jeres firma/produkt på søgemaskinerne. Lidt lige som i gamle dage, med telefonbogen!''. En af indikatorerne for at en kampagne ikke virker, kan f.eks. være, at dine bannerannoncer slet ikke virker! Neeej, veeel... De var jo dyre at få produceret!!! Se din bannerleverandør ordentligt igennem. Stil krav, og søg en der kan levere!

Konvertering til salg - hvad er din ROI? Med mindre du rent har et online-only salg, kan det til tider være svært at kalkulere, hvordan effekten er på din onlinemarkedsføring. Ikke desto mindre, SKAL du finde frem til at nøgle, så du kan måle effekten. Det kan gøres på mange måder. Hvad der er den rigtige lige netop for dig, bør du undersøge, og om nødvendigt trække på eksperter til dette.

Hører du til dem, der kun kigger på klikraten, så er der gået "Disney i den" - ren Tornerose-søvn. Det er ikke de mange klik, men de rigtige klik der skal måles. Igen, se til de 6 rigtige... En lille klikrate på det rigtige site, rigtige content, rigtige produkt, osv., kan vise sig at være det rigtige, lige netop for jer!

Så, næste gang, der bliver talt om, hvilken del af markedsføringen, der ikke virker, så er det en relevant diskussion - hos din nabo. Ikke hos jer.... Neeej, veeel?!

tirsdag den 6. marts 2012

Spilder du også både din tid-, og dine penge?

Du spilder dine penge BIG TIME!! - med mindre du altså tænker dig om, når du går den digitale online-vej - og alle andre markedsføringskanaler, for den sags skyld.

Vi skal bruge vores tid på det vi er gode til, og så trække på eksperterne. Men, aldrig i blinde. Du bestemmer, og du skal sætte retningslinierne for din markedsføring på nettet, sætte dig ind i mekanismerne - og SÅ trække på den objektive rådgiver. Alt andet er helt sort, og her taler vi ikke om "det nye sort"!!

Du kender det godt - den impulsive handling; Mediekonsulenten ringer - har et formidabelt godt tilbud. Måske han er en af de, stadigt eksisterende-, levn fra fortiden... En tryksags- eller postkortsælger, som overbeviser dig... - Tro mig, jeg kender mindst et par stykker af slagsen, på førende branchemedier! "Køb hver tiende visning, det er super billigt, blot få tusinde kroner". Det billigste er ofte det dyreste, også når vi taler om dine markedsføringskroner. Er du en blandt mange, på en "Hjallerup-markeds-lignede" hjemmeside, eller har du valgt site ud fra produkt, seriøsitet, målgruppe, tid og sted? Svaret har du, og tilsvarende ansvaret. Vær ét skridt foran, træk på eksperten...

Kære, annoncør, kære marketingansvarlige.... Vær obs, følg nogle simple regler, en sund skepsis, kend dit produkt, og skynd dig så at få en objektiv konsulent til at assistere dig, når du skal ud i den pulserende medieverden, for at så dine frø, plante din markedsføring. Hvad får du ud af det lige nu, andet end ærgrelse og en barberet markedsføringskonto. Brug gerne et mediebureau, men se dig for. Der er også "studenter-vikarer" blandt mediebureauerne.


Ofte kigges der på klikrate (CTR), men er det altid de høje klikrater, der giver den mest effektive kampagne? Ikke nødvendigvis. Lave CTR kan sagtens vise sig, at være de mest effektive. Blot at du rammer det rette segment blandt dine kunder. Et godt medie, med en dygtig mediekonsulent, vil kunne råde dig. De ved nemlig godt, at god rådgivning betaler sig. Hellere lidt mindre indtjening her og nu, hvis kunden bliver tilfreds. Det kommer mangefold tilbage.


At klikkene ikke nødvendigvis altid er det eneste saliggørende, men en af årsagerne er, ifølge en undersøgelse fra comScore, at "klikkerne" bliver yngre, og ikke nødvendigvis har den største købekraft, men bare er ungdommeligt nysgerrige. Kig på annoncens udformning, målgruppen du vil ramme, mediet, tiden, budskabet, så er det ikke helt skævt. Iøvrigt, så kan du godt drive trafik til din hjemmeside, over tid, uden at det er klikkene de kommer igennem. Se iøvrigt mit blogindlæg omkring at Google virker lidt som en telefonbog...

Undersøgelsen fra comScore, som absolut er et studie værd, viser desuden, at bannerannoncering har en effekt på user behavior. 139 kampagner blev målt over en periode på fire uger, og det viste sig, at websitene fik et 46 % løft i besøgene. I samme periode, ville 38 % være mere sandsynlige som "advertiser-related-keyword" search, og 17 % ville være interesserede i at købe i annoncørernes detailbutikker.

Stay tuned for de næste blogindlæg fra Plusskribenten, hvor der kigges på marketing mix "reach", engagement, løft i besøgene på hjemmesiderne, search/display annoncer, samt konvertering og ROI. Plusskribenten er tilbage...

Skriv gerne tilbage med feedback, og vil du vide mere om brugen af en objektiv rådgiver på det digitale område, så kontakt en...

Nu er du selvfølgelig ikke i målgruppen for ovennævnte, for du gør jo det rigtige... Ahhhr, jeg vover pelsen.... Hvornår har du sidst rystet posen???

Næste "tryksagskonsulent", der ringer og vil sælge dig en digital løsning, så stil krav. Alt andet er helt sort... Ring til den objektive rådgiver, og brug samme som buffer til at screene de mange "tilbud", der kommer.

mandag den 21. november 2011

Google genopfinder den dybe tallerken - klogt, rigtig klogt...

Så gør de det igen - genopfinder den dybe tallerken. Bedre sent end aldrig... Heldigt for dem, er det Google, der griner hele vejen ned til banken. men, det gør nu ikke noget. Google meddelte fornylig, den 3. november 2011, at nu rullede de ud med annoncer i bunden af søgeresultaterne. "Læn dem ikke ud, for der kommer tog".... Ja, det går stærkt i den verden. Det lancerede jeg for godt 10 år siden hos IDG - under begrebet annoncørlinks. Den udvidede version af dette - blev kaldt "bokslink".

I første generation af netannonceringen, kunne man kun annoncere i første fold, hvem husker f.eks. ikke Jubii søgesiden... Senere kom vi hos IDG bl.a. med artikelbannerne, lige midt i artiklerne, nede ad siden, og ofte i anden fold. Det var en succes fra start.

Annoncørlinkene, eller tekstlink, om man vil, blev lagt sidst på siden. Som Google rigtigt formulerer det, så "fitter" de bedre ind i det "flow", som læseren har på siden, fra top til bund. Min erfaring er, at på et contentsite af en vis standard, der vil læserne altid læse artiklerne til ende, og havne sidst på siden. Derfor er det relevant at lægge annoncørlinkene/tekstlinkene sidst på siden. En interessant betragtning er, at man kan opleve, at jo flere af den slags, der ligger samlet, jo bedre kan klikraterne marginalt blive. Måske fordi man vænner sig til, at se der. Det kræver dog, at mediekonsulenterne forstår at sælge budskabet, og få content-relevante annoncører på pladserne. Må jeg indiskret henvise til "de 5 rigtiges love", et tidligere blogindlæg, som fokuserer på dette .

Interessant nok, så skriver Google, at tekstannoncerne i bunden, rent faktisk virker bedre end side-annoncerne....Surprise!! Ja ja, man må vel leve med ikke at være en rig nummer 2....

Det er altså ikke altid toppen, eller siden, der virker, fordi man har travlt med komme længere ned på content-delen. Så, når din "print-sælger" som en nebengeschæft skal sælge dine onlineløsninger, så sørg for at have de nyopdagede (bund-) tekstlinks med. De er prismæssigt billige, men du kan sælge mange af dem, og dine kunder vil elske dig for det. Spørg en der har prøvet det.

"Google virker ikke - alene....", var et tidligere blogindlæg, og et andet - "Det er ingen skam, at blive nummer 2, Google". Begge udgivet af denne blogskribent. Måske du lige skulle genopfriske. Det fortæller vi gerne mere om - her.