Laboratorie-test: Vertikal vindmølle giver 200 procent højere effektivitet
Kunne et nyt Big Bang opstå?
Hvilken ny teknologi hentyder du til.
Jo egentligt et system der ligner meget det jeg tænker på, med eneste store forskel at der bruges GEL batterier her, hvor jeg nok ville gå efter LiPo4, rack batterier. Men ellers er alt sammen stort set ens, fra inverter, tankegang osv.
Jeg undre mig dog over denne sætning:
Jeg lader og aflader jo med op til 240 amperetimer. Det vil sige, at mine batterier afleverer en kæmpe mængde strøm. Så jeg skal have et ret stort kabel, der er dimensioneret til 415 ampere kontinuerligt
Jeg synes ikke det fremgår ret tydeligt, hvorfor en inverter der 'kun' kan trække 12000 watt kontinuerligt, dvs de 240ampere, hvordan der er kommet frem til at der skal bruges kabler designet til 415 ampere kontinuerligt?
Inverteren har et peak output på 15000watt i op til 30 sekunder, men der rammes da slet ikke de 415ampere?
Med mindre der er tale om ret kraftige sikkerhedsmargner?
Der siges i interviewet at inverteren kan bruges med andre fremtidige batterityper. Hvis der referees til lithium batterier er dette selvfølgeligt sandt. Men natrium batterier har så anderledes op og nedladningskurve, at Deye(producenten) ikke understøtter disse. Hvilket i øvrigt nok skal ses hos samtlige lithium/blybatterie invertere.
Lidt sjovt der snakkes om ikke at overdimensionere sit batteri, og så have et 80'000watt timers batteri. Godt nok GEL batterier, hvor man ikke skal dybdeaflade for tit, men stadig :)
Det er urimeligt krævende for en forsvarschef at sikre sig mod 1.) "en hidtil ukendt fejl" og 2.) periodisk fejl i ammunitionen.
Måske var fejl 1.) i virkeligheden fejlbetjening, men ingen kan bevise eller tillade sig at udstille fejlbetjeningen.
Jeg har prøvet begge dele i industrien, uden at finde et svar.
Hvis den omtalte bedstefader nu havde været styrmand eller lignende, så kunne den måske stamme fra et skibs lægeudstyr. Styrmænd kunne være uddannet til at klare lidt af hvert, for når et skib er i rum sø, kan lægehjælp, herunder kirurgisk bistand, være meget langt væk. Jeg kender ikke reglerne, hverken dengang eller nu, men jeg fandt i drengeårene en lærebog for styrmænd på biblioteket. Den var meget spændende, men det er mange år siden. Man kunne jo nok få råd og vejledning over radioen, men der kunne være behov for at skære (eller save). Udtrykket en spansk krave glemmer jeg ikke (lad være med at slå det op!).
@jan: fordi bussen i Aalborg er netop en bus - og i øvrigt kun har lidt mere end halvdelen af det forventede passagertal.
De mindre vognmænd (eller alle danske vognmænd) burde gå sammen i et andelsselskab og i fællesskab sikre disse muligheder. Hvis de kom op med en realistisk plan, som de selv kan se en fordel i, kan de nok finde nogle villige opladnings selskaber, som har erfaring med opladning af personbiler og dele fortjenesten på en fornuftig måde mellem brugere, investorer og andre der vil købe sig ind på deres ydelser...
Der er ingen grund til at den enkelte vognmand selv skal opfinde den dybe tallerken og hvis de selv ejer firmaet, så laver de selv reglerne for brugen af systemet... Hvis de overlader det til andre, flytter de også fortjenesten til dem der vil investerer for dem...