Ham der med ord!

Strategisk fortæller med kreativ baggrund

Ring eller skriv, når du skal bruge en professionel tekstforfatter med en helt unik kombination af viden og erfaring. Jeg løser gerne seriøse freelanceopgaver, og du kan trygt lade mig være i direkte kontakt med dine kunder og leverandører.

Min erfaring fra reklamebranchen og benhårde faglighed som kommunikationsstrateg er krydret med en baggrund i undergrundens kreative miljøer. Jeg kan sagtens holde mig pænt inden for linjerne, men jeg elsker at udfordre konventioner og vanetænkning.

Fagligt er jeg utroligt alsidig. Jeg trives med udfordringer, som kræver tilegnelse af ny viden, men jeg løser også gerne hverdagens rutineopgaver med seriøsitet og respekt.

Søren Sancho Napora

Søren er der ingen i Danmark, der spørger til, men de to andre navne vil mange gerne have forklaret. Napora havde min fars farfar med sig fra Galicien i Centraleuropa for godt 100 år siden. Sancho er mit kaldenavn, som jeg har fået godkendt som mellemnavn.

Ved et af livets pudsige tilfælde havnede jeg senere i Barcelona, hvor de lokale har langt lettere ved at udtale Sancho end Søren. Jeg har boet i Spanien siden 2014, og min søn Ask er født hernede.

Titler

  • Informationsjournalist (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole)
  • Tekstforfatter og konceptudvikler (bureauoplært)
  • Journalist (SDU/autodidakt)
  • Merkonom (IBC Kolding)

Ansættelse

Apple AIML Data Operations 2022 -

Expert Annotation Analyst

Siden januar 2022 har jeg været ansat hos Apple, hvor jeg arbejder på at forbedre den danske udgave af Siri ved hjælp af min dybdegående indsigt i dansk sprog og kultur parret med mine evner som researcher og formidler.

Freelance 2010 -

Freelance ordsmed og kommunikationsrådgiver

Sideløbende med anden beskæftigelse springer jeg til og løser forskellige skriveopgaver, der både omfatter traditionel tekstforfatning og produktion af indhold samt forskellige opgaver af journalistisk karakter.

Blandt meget andet har jeg leveret web content til kunder, der vægter kvalitet over kvantitiet, forfattet manuskripter og speaks til produktspots, og i en årrække har jeg skrevet artikler på engelsk til et større customer to customer-website.

Esoft Creative 2014 - 2019

Senior copywriter, sales & concept development

Jeg blev ansat i en midlertidig stilling i Barcelona, der var planlagt til at vare et halvt år, hvorefter jeg ville drage hjem til Danmark igen med lidt ekstra erfaring og oplevelser i bagagen. I stedet endte jeg med at avancere i virksomheden og at blive fastboende i den catalanske hovedstad.

Mine opgaver omfattede alt fra content produktion og markedsføring for ejendomsmæglere til udvikling af strategi for både kunder og virksomheden selv samt salg og egenmarkedsføring. Jobbet indebar daglig kontakt med kunder og samarbejdspartnere.

Andersen & Blæsbjerg 2007 - 2010

Tekstforfatter og konceptudvikler

Ved reklamebureauet Andersen & Blæsbjerg blev jeg oplært i skrivekunstens skrappeste disciplin. I inspirerende samarbejde med kunder og kolleger markedsførte jeg alt fra sodavand og chokolade til investeringsbeviser og SAP-software.

Jeg skabte løsninger for brands og virksomheder som Electrolux, Bonnie Dyrecenter, Sydinvest, Jolly Cola, Estrella, Rosengårdcentret, Toblerone, Marabou og Kipling Travel. Min indsats omfattede både strategi, journalistisk arbejde, pr og kommunikation samt traditionelle tekst- og konceptopgaver inden for BTB og BTC:

  • Bannerannoncer
  • Direct mail
  • Emballage
  • Google AdWords
  • Hverveannoncer
  • Instore-tv
  • Interviews
  • Konceptbeskrivelser
  • Konceptudvikling
  • Magasinartikler
  • Newbiz-udvikling
  • Oversættelser
  • Payoffs
  • PoS-materiale
  • PowerPoint-præsentationer
  • Pressemeddelelser
  • Print- og outdoor-annoncer
  • Profil- og produktbrochurer
  • Præsentation af koncepter
  • Sitemaps
  • Speaks til radio og tv
  • Søgemaskineoptimering
  • Tilbudsaviser
  • Webfilm

Den kreative undergrund

Boheme og blæksprutte

Undergrunden er et frugtbart sted at opdyrke sine evner til at takle opgaver kreativt. Ofte er der intet budget, og hvis man vil se et projekt blive til noget, må man selv lægge kræfterne i. Undergrundskulturen er præget af en energisk entreprenørånd, selvom målet ikke er kommerciel succes. Med en ukuelig gør-det-selv-attitude må enhver lære sig at bruge de redskaber, der skal til for at nå sine mål.

Tiden i usædvanlige kulturelle miljøer kan udnyttes til mere end blot underholdende røverhistorier. Erfaringerne med at skulle få mest muligt ud af ingenting har givet mig noget helt særligt: En sprudlende, sund fornuft.

Uddannelse

Hele mit liv har jeg været drevet af en umættelig appetit på viden. Fra jeg først lærte at læse, slugte jeg bøger i stakkevis. I dag hober de sig op på reolerne, hurtigere end jeg kan nå dem igennem. Ikke fordi jeg er blevet mindre nysgerrig og videbegærlig, men fordi e-learning optager en del af den tid, jeg før kunne dedikere til mine analoge selvstudier.

Afsluttede formelle uddannelser tog jeg mig først tid til, efter jeg allerede var en erfaren teksforfatter. Viden, erfaring og engagement burde måske være rigeligt, men et eksamensbevis er altid en god garanti for, at der ikke er farlige sprækker i det faglige fundament.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole2011 - 2012

Diplom i kommunikation og informationsjournalistik

Der skulle ikke meget andet end navnene på nogle af underviserne til for at overbevise mig om, at dette var uddannelsen for mig. Her kunne jeg lære direkte fra landets førende kommunikationsrådgivere og -forskere, hvis bøger jeg allerede kendte, og som er flittigt citeret i håndværkets litteratur.

I mine projekter har fokuserede jeg på strategisk branding og kommunikation inden for sport, kultur og oplevelsesøkonomien.

  • Informationsjournalistikkens metodiske grundlag

    Linje: Kommunikation og informationsjournalistik

    Undervisere: Jesper Højberg ChristensenMie Femø Nielsen

    Strategisk branding, kommunikation og forretningsstrategi, ledelse og kommunikation, salg og præsentation af branding- og kommunikationsstrategier, public affairs, praktisk brug af branding- og kommunikationsteorier.

  • Kommunikationsplanlægning

    Linje: Kommunikation og informationsjournalistik

    Underviser: Helle Petersen

    Intern kommunikation, krisekommunikation, forandringskommunikation, planlægning og evaluering af kommunikation samt effektmåling. Der var blandt andet gæsteundervisere i organisationspsykologi og i brugen af balanced scorecards i kommunikation.

  • Perception og betydningsdannelse

    Linje: Visuel journalistik

    Undervisere: Niels HeiePeter From Jakobsen

    Eye-tracking, gestaltlove og synsprocessen, læseforståelse, billedanalyse, argumentationsteori, retorisk analyse af samspillet mellem tekster og billeder, narrativ repræsentation, afkodning af modalitet samt komposition i visuelt design.

  • Gransk dit sprog

    Linje: Fagjournalistik

    Underviser: Rie Pedersen

    Fortællende journalistik, fiktionens redskaber, berettermodeller, portrætskrivning og lokalitetsbeskrivelser, sprogbrug og metaforteori. Modulet havde en ekspert i portrætartikler og en narrativ journalist som gæsteundervisere.

  • Afgangsprojekt

    Linje: Kommunikation og informationsjournalistik

    Vejleder: Mie Femø Nielsen

International Business College Kolding2010

Merkonom

På IBC i Kolding gennemførte jeg fire fag (40 ECTS) sideløbende på otte uger. Udfordringen var at skrive de fire projekter i den samme uge, og at to mundtlige eksamener lå med mindre end en halv times mellemrum. Desuden lærte jeg at arbejde effektivt i et tog.

  • Kommunikation i praksis
  • Virksomhedskommunikation
  • Organisation
  • Coaching i organisationer

Cand.autodidakt i livslang læring

Selvlært er vellært

Jeg besidder en kæmpe paratviden og en omfattende cultural literacy. Begge er fremelsket både gennem min brede kontakt til venner og bekendte med stor variation i baggrund og livssyn, og fordi jeg uophørligt læser bøger og følger e-learning om historie, samfund, filosofi og noget så forskelligt som myrer, fodbold, film og spilteori.

Et ocean af viden om alverdens emner er det perfekte sted at gå på skattejagt efter den gode ide til, hvordan jeg bedst formidler dit eller din kundes budskab, så det går rent ind hos målgruppen.

S. Napora

Sancho

Tekstforfatter og konceptudvikler