Olielæk – og lidt ekstra

Foråret nærmer sig – og det gør trangen til at køre Porsche også. Men 928´eren har dryppet på gulvet under dens vinterhi – så det krævede et besøg hos Porsche Centrum.

Her viste det sig at pakningen i den ene side var revnet. Så 4-5 timer senere var det hele renset, planet, fået ny pakning og toppet op med olie.

Mens bilen var der kiggede vi også på transakslen der lækker lidt. Det er en ny pakning også – men kræver at bagtøjet taget af…så det venter vi lige med til jeg vinder i lotte / har samlet nok opgaver sammen til at se på det.

Fik desuden sat en slange på så jeg nu har luft i dørens klima-paneler i venstre side, forbundet mine elektriske sidespejle (som nu virker igen!) og inspiceret højre træklaksel for finde ud af hvorfor den ryster lidt ved acceleration ved 100-130 km/t. Det er desværre nok den venstre trækaksel som så driller – det gemmer vi til næste gang.

Klimastyring (HVAC) renoveret til de næste 40 år

Jeg har længe været irriteret på mit klimastyringsanlæg, kaldet HVAC. Det savnede lys og så var det snavset og virkede ikke helt som jeg ville have det til.

Heldigvis er der en tysk fyr som renoverer dem og udskifter de gamle døde pærer med moderne LEDs med varmt lys der matcher bilen – og de kan endda dimmes sammen med instrumentbrættet.

Så ud med den gamle (fjerne blæserkanalen, skrue et par skruer ud, lempe den og alarm-panel ud og fjerne bezel). Derefter røg den til Tyskland i et par dage og sår retur.

Resultatet ser sådan ud:

En eller anden dag skal jeg have sat aircon til igen. Men det er ikke lige nu.

Næste step er instrumentbrættet som skal renoveres med Lutz Autos printplader. Og så skal jeg nok også have sat lidt varmt lys i min gear-viser.

Lidt fotos fra renoveringen af min HVAC enhed. Rød er hvad der var galt, grøn er det nye:

Nye fotos

Jeg har opgraderet min kamerapakke lidt – blandt andet med et nemmere pol. filter og et teleobjektiv fra 1994. Og i den forbindelse var det oplagt at tage et par nye fotos af min 928´er.

Alt kører i øvrigt fint på den. Voltmeteret i instrumentbrættet står dog altid under 12 volt. Men en dims i cigarstikket viser at den laver 13,6 på motorvej, så jeg er ikke bekymret.

Aftentur når alting spiller

Med fare for at påkalde sig de gamle græske guders vrede, så spiller alting pt. Selv radioen, som havde det med at slukke når jeg kørte over et bump, virker nu efter at den løse forbindelse blev fundet.

Så det og en herlig påskeaften blev fejret med en tur ud omkring Hove-senderen hvor der er kringlede veje og flot solnedgang.

I morgen er det nok tid til en vask og måske lidt voks så den står skarpt til sommeren. Men pt. er det sjovest bare at køre.

Porsche PCCM i 928 + Alpine KTP445A

Jeg faldt over Porsches 1 DIN PCCM klassiske radio i tyskland til rimelige penge. Så nu har min 928´er CarPlay og bedre lyd.

Det bedste var at selve PCCM enheden var nem at installere. Jeg måtte dog lige flytte relæet til centrallåsen lidt. Og USB-enheden, som sikrer forbindelse til telefonen, er sat i handskerummet.

Det sidste krævede at jeg borede et cirka 2 cm bredt hul i hjørnet. Altid lidt sært, men til gengæld er alt skjult nu.

PCCM installeret. Skærmen er kun 3,5″, men det er til at leve med. Nu har jeg Spotify, CarPlay og nemme opkald i sommerbilen.
USB-forbindelsen er nu skjult i handskerummet

Selvom lyden er væsentligt bedre end før, så var jeg ikke helt tilfreds. Jeg er ikke ude efter at sætte et HIFI-løsning op, men bare at have ok lyd til rimelige penge med de eksisterende højttalere.

Så løsningen var den ældre, men smarte, Alpine KTP445A. Det er en lille enhed på størrelse med en strømforsyning til en bærbare pc, som du kan koble direkte på din radio. Og til 1100 incl. porto.

Det krævede dog lige en ISO-til-ISO adaptor (ca. 500) fordi jeg ikke selv ville rode med ledninger og stik. Vil du det, så køb bare 445U, som kræver lidt mere kendskab til ledninger.

Til gengæld virker det. Bruce Springsteens Racing in the Streets strømmede ud fra alle højtalerne nu. Ahhhh!

Nu skal det bare lige samles pænt igen…

PS: PCCM enheden har ikke alle mulige triggers til at tænde forstærkeren, så den fik bare rød ledning til den blå REMO-forbindelse på 445A…jeg var lidt nervøs, men jeg testede først på min gamle crappy radio 🙂

Højtalere renoveret og covers malet – sådan gør du

I forbindelse med renoveringen af læderet blev flere højttalergitre ridsede – og de var allerede temmeligt ridsede i forvejen.  

Ridset cover i venstre fordør

Så ved at dreje dem mod uret og forsigtigt lirke et tyndt stykke plastik under imens kan man få plastikrammerne af. Men forsigtigt, for de er skrøbelige. 

Derefter vipper man de små metal-paler bag på coverne op og skubber plastik og metal fra hinanden.  

Bagsiden af et cover

Derefter er det bare 400 korn sandpapir og T. Hansen’s bedste matsorte spray til 60 kroner.  

Jeg har malet mine covers to gange. Og husk at være forsigtig og spraye let med malingen på ca. 30 centimeters afstand, ellers kommer du til at prikke hul i de enkelte sorte huller med en nål..det skete for mig en enkelt gang.  

Renoverede covers med limet plastikringe

Plastikringene der holder coveret er ofte knækkede, men de kan laves med superlim mens de er adskilt fra metalgitteret.  

Derefter er det bare på med gitre igen. Forsigtigt folde metal-palerne. Og så klikke dem på i kabinen.  

Renoveret cover i højre dør

Mine dørhøjttalere på 4” skal dog lige have nyt gummi. Det er på vej fra SpeakerRepairShop.nl i Holland, hvor jeg kunne få de rigtige størrelser (3,5″ med en cone på 6,9 cm).  

Skummet på ældre højttalere er ofte helt opløst. Jeg tag dem ud, renser det af og sætter gummit på i stedet.

Guiden til at renovere højttalere finder du i øvrigt her

Ny læderkabine

Da jeg sidst skrev om 928 var der problemer med generatoren og en af de små dimser i sædet var i restordre.  

Men alt det er fikset nu med (endnu) en ny-renoveret generator. Det betyder at sæderne nu kører frem og tilbage, op og ned og vipper uden problemer.  

Over sommeren kørte bilen derfor helt perfekt hvordan startede hver gang og trak stærkt. Der er en smule rystelser når jeg accelerere, men det kan skyldes alt fra trækaksler til…ja alt.  

Over efteråret er hele kabinen blevet renoveret hos Colorglo (nu Colorlock) i Køge som har slet, lappet og farvet læderet til den originale grå. På passagersædet er der skiftet lidt læder fordi det var for skadet. 

Det tog 4 uger, men resultatet er rigtigt godt og som at sidde i en ny bil. Himlen, a-stolper og instrumentbræt er ikke lavet da de ikke havde behov og fordi min nye forrude så skal ud. Så det bliver en anden gang.  

Men bagagerum, bagsæder, forsæder og døre er som nye. Virkeligt lækkert.

Sæde, horn og dør

Sommeren har budt på en del 928-kørsel. Og en del bekymring om Motorstyrelsens originalistetskrav – for ingen vidste hvor vanvittige de kunne blive.

Anyway så har hornkontakten drillet fordi jeg kom til at knække den i stilken da den skulle skiftes. Og så hang min ene dør lidt hvilket betød at der var absurd meget støj i kabinen – og så besluttede mit sæde sig for at stoppe med at køre frem og tilbage. Selvfølgelig i en position der var 5 cm for langt tilbage.

Alt blev fikset med en tur hos Kim i Faxe. Som også viste mig at mit sæde faktisk havde memory – og at sådan noget er djævelsk kompliceret. Godt jeg betalte mig fra det. Der er dog et enkelt kabel i restordre så sædet kan køre op og ned i forreste del – ikke bare i den bagerste.

Men fedt det virker. Og det samme gør sædevarmen også nu.

Den næsten nye generator driller i øvrigt også og lader med for få volt. Så jeg sørger for at lade batteriet jævnligt. Det skal fikses, men ellers spiller bilen.

Højtalere bagtil

Højtalerne bagtil i bilen var desværre blevet dårlige – bare de to ud af de i alt 10 jeg har. Det sker fordi skummet der holder membranen fast i kanterne smuldrer – og i mit tilfælde var næsten helt væk.

For 200 kroner kan man dog købe ny gummi til at montere – og gummi er mere holdbart end skum.

Så jeg tog mine gitre af, skruede højtalerne ud, rensede og gik i gang med at lime. Det tog 30 minutter i alt. Derefter fik de lov at hærde i 24 timer.

Resultatet er nu højtalere der lyder meget bedre og ikke skratter.

Før, men med kantbånd renset af
Limet og centreret
Endelig version – nu med bedre lyd

Nye bagdæk

De gamle bagdæk var efterhånden blevet 4-5 år. De har ikke gået mere end 12-15.000, men de var blevet hårde og gled nemt.

Da 928 er ret følsom over for gode dæk var beslutningen nem: To styk Continental Sport Contact 6 i 17″ blev bestilt og monteret.

Ved samme lejlighed blev det konstateret at min ene bagfælg er blevet noget skæv. Værkstedet kunne rette op på den med mange lodder, men på sigt skal den til Ringsted hos Fælgsmeden og rettes op – for 928´eren er ret følsom også der.

Jeg troede faktisk at mine trækaksler igen var blevet ringe, men det var faktisk bagfælgen der havde vibreret så meget at det kunne mærkes. Nu er vibrationerne næsten væk.