Klik venligst

Forsiden
      

Ny Actros lever op til Euro 6-krav

Tirsdag 3. maj 2011 kl: 22:56
Af: Jesper Christensen

I løbet af efteråret vil Mercedes-Benz efter planen sende den nyeste version af sin langturslastbil Actros ud på vejene. Da alle de foregående generationer har været kåret som 'Truck of The Year', har Mercedes-Benz store forventninger til den nye lastbil, der lever op til Euro 6-normen

Ny Actros lever op til Euro 6-krav
Mercedes-Benz lancerer snart fjerde generation af fabrikens mest sælgende lastbil, Actros. Lastbilen er udstyret med Mercedes-Benz' New Engine Generation og er dermed den første af fabrikkens lastbilserier, der lever op til Euro 6-kravene. Den nye generation af Actros er ifølge Mercedes-Benz endnu mere økonomisk, dynamisk og komfortabel end sine forgængere.

Da alle de foregående generationer af Actros har været kåret som 'Truck of The Year', har den tyske lastbilproducent store forventninger til den nye lastbil.

Markante reduktioner i udslippet af partikler
I fjerde generation af Actros sidder en Mercedes-Benz motor fra den netop lancerede New Engine Generation, der er designet til at klare de nye Euro 6-krav, der træder i kraft i 2014. Motoren kommer i første omgang i fire forskellige klasser fra 310 kW (421 hk) til 375 kW (510 hk) med et drejningsmoment på mellem 2.100 Nm og 2.500 Nm.

Takket være moderne motorteknologier - eksempelvis Mercedes-Benz' X-Pulse indsprøjtningssystem, BlueTec diesel-teknologi med udstødningstilbageføring (EGR) og partikelfilter er motoren i stand til at overholde Euro 6-kravene. Det giver en reduktion i udledningen af NOx'er på 80 procent og partikler på 67 procent.

Tidligere betød strengere udledningskrav et højere brændstofforbrug. Men Mercedes-Benz har med et nyt motordesign udviklet motoren, så den har et lavere brændstofforbrug, end de hidtidige Euro 5-motorer.

Køreoplevelse i topklasse
Med den nye Actros har Mercedes også fokuseret på køreoplevelsen i førersædet. Den nye lastbil er mere dynamisk og mere komfortabel end tidligere generationer og skaber dermed en bedre oplevelse for chaufføren. Forbedringerne skyldes blandt andet det ny-designede førerhus, der som noget nyt leveres i seks forskellige standardudgaver - alle med plads til at arbejde, slappe af og hvile sig på langturen.

Testet gennem syv år
Camouflerede testudgaver af lastbilen har igennem de seneste syv år værettestet i vidt forskellige miljøer fra arktisk kulde til andalusisk varme og i helt almindelige brug.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Tip-kasse på ny fire-akslet trailer er opbygget med forstærkede alu-planker
- Aalborg-virksomhed kører ud med syv-akslet vogntog
- Vognmand er daffet hjem til Herfølge med fire-akslet asfalttiptrailer
- Vognmand tog to-akslet trækker med sig til Møn
- Vognmand har for første gang selv fået en ny lastbil
- Tre-akslede gardintrailer har optrin i begge side
- Midtjysk vognmandsfirma har givet sig i kast med ny fire-akslet tip-trailere
- Transportvirksomhed i Aarhus ruller ud med to nye trækkere
- Dagligvarer kommer med to nye kølebiler
- Kranproducent ved Aarhus løftede 2023 op på et tilfredsstillende resultat
- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst